اطفا حریق اتاق سرور

اطفا حریق اتاق سرور اهمیت بسیاری دارد زیرا در حال حاضر در تمام سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی یا خصوصی، اتاقی برای سازماندهی سخت افزار‌های مربوط به شبکه وجود دارد. به عبارتی دیگر، با الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت‌های اداری و تجاری، نوع ساختمان‌ها نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده و قطعاً اتاقی به نام اتاق سرور به عنوان مرکز داده یا دیتا سنتر، تعبیه شده است. بدیهی است که حفاظت از این داده‌ها و اطلاعات برای هر سیستمی، اهمیت دارد. به علاوه هزینه‌ای که برای تهیه و نگهداری سخت افزار‌ها صرف می‌شود، رقم بالایی است بنابراین لازم است که برای اطفا حریق اتاق سرور هم مواردی در نظر گرفته شود. از آنجایی که سخت افزار‌ها در اتاق سرور، عموما الکتریکی هستند، امکان بوجود آمدن حریق، همواره جز ریسک‌ها محسوب می‌گردد. با در نظر گرفتن همه نکاتی که گفتیم، لازم است درباره اطفا حریق اتاق سرور، برنامه مستمر و دقیقی وجود داشته باشد.

بهترین سیستم اطفاء حریق جهت اتاق سرور مرکزی

بهترین سیستم اطفاء حریق جهت اتاق سرور مرکزی را در این مطلب مورد بررسی قرار می‌دهیم. با مطالعه ادامه این مطلب، می‌توانید تصمیمات بهتری برای تعبیه بهترین سیستم اطفاء حریق جهت اتاق سرور مرکزی اتخاذ نمایید. همان‌طور که می‌دانید برای اطفای حریق و تهیه تجهیزات مورد نیاز، بایستی نوع محیط مورد بررسی قرار بگیرد. بر اساس استاندارد‌های کلاس بندی حریق و نوع آن، لوازم الکتریکی در کلاس C قرار می‌گیرند. به عبارتی اتاق سرور با وجود تعداد زیادی از سخت افزار‌های الکتریکی و حساس در کلاس C است و باید توجه داشته باشید که طراحی سیستم اطفا حریق، در این کلاس اهمیت ویژه‌ای دارد. بر اساس همین استاندارد، موارد متعددی برای سیستم اعلام و اطفای حریق در اتاق سرور یا دیتا سنتر، تعبیه می‌شوند که برخی از آن‌ها سخت افزاری و برخی نرم افزاری می‌باشند. می‌توان سنسور‌ها را جز سخت‌افزار و برنامه هشدار دهنده را جز نرم افزار‌های این سیستم بدانیم.
وقتی قرار است بهترین سیستم اطفا حریق جهت اتاق سرور مرکزی را تعبیه کنید باید زیر ساخت مناسب را بوجود بیاورید. به این شکل هزینه‌های شما در آینده کمتر خواهند بود. خصوصیات اتاق باید مشخص شده و به نرم‌ افزار مورد نظر، وارد شوند. این خصوصیات عبارتند از:

- ابعاد اتاق سرور (طول، عرض، ارتفاع)
- وجود یا عدم وجود سقف و کف کاذب
- نوع سیستم سرمایشی (برای محاسبه میزان جریان هوا)
- محل عبور کابل‌های برق
- ارتفاع مکان مورد نظر از سطح دریا (ارتفاع شهری که دیتا سنتر در آن قرار دارد)
- محلی که قرار است هشدار حریق، به آنجا اطلاع داده شود.
- دمای معمول اتاق سرور

خاموش کننده اتاق سرور

بدیهی است که برای سیستم اعلام حریق نیاز به لوله کشی وجود دارد. برای پایپینگ اعلام حریق حتماً بایستی از لوله‌های گالوانیزه گرم بر اساس استاندارد PG و با سایز 13.5 استفاده کنید. البته در قسمت‌هایی که قرار است در لوله، خم بوجود بیاید در حداقل‌ترین میزان ممکن از لوله منعطف استفاده کرده و کابل‌های نسوز را از آن عبور دهید.

برای نوع کابل هم بهتر است از کابل نسوز سیلیکونی با لایه محافظ استفاده کنید. سایز 2 در 1.5 , سایز 3 در 1.5 انتخاب‌های مناسبی هستند. بسیار مهم است که در اتاق سرور از کابل‌های نسوز استفاده شود چرا که در هنگام وقوع آتش سوزی، نباید پوشش کابل‌ها باعث آتش سوزی بیشتری شود. همچنین اگر پوشش کابل‌ها نسوز باشد، سیستم اتاق سرور همواره به کار خود ادامه داده و متوقف نخواهد شد.

نکته مهمی که درباره اتاق‌های سرور باید به آن توجه کرد این است که به دلیل وجود تجهیزات سرمایشی و جریان باد، استفاده از حسگر‌های دود، سودی ندارد چرا که این حسگر‌ها تنها زمانی فعال می‌شوند که غلظت دود زیاد باشد و تا سقف یعنی محل نصب حسگر، بالا بیاید. بنابراین تا زمانی که مقدار دود آنقدر افزایش پیدا کند که به سقف برسد بسیاری از تجهیزات از بین رفته و اتاق سرور خسارت دیده است. با در نظر گرفتن این نکته باید در اتاق‌های سرور به جای استفاده از حسگر‌های دود معمولی، از حسگر‌های مکنده هوا استفاده کرد. این حسگر‌ها با استفاده از دیتکتور‌های لیزر، ذرات دود یا ذرات دیگر را می‌بینند و با اتصالاتی که به کنترل پنل مرکزی دارند، حریق را اعلام می‌نمایند. این سیستم‌های مکنده را با نام Air Sampling Smoke Detection Apparatus می‌شناسند.
غیر از حسگر‌ها و کنترل پنلی که حریق اعلام می‌کنند بایستی یک دستگاه تلفن مرکزی وجود داشته باشد که با اعلام حریق در زمان‌هایی که کارمندان در سازمان مشغول کار نیستند، با آتش نشانی و کارمند مربوطه تماس بگیرد.

اطفا حریق اتاق سرور

خاموش کننده مناسب در اتاق‌های سرور حساس

خاموش کننده مناسب در اتاق‌های سرور حساس به گونه‌ای است که آتش را در کمترین زمان خاموش کرده و در عین حال به تجهیزات الکتریکی صدمه‌ای وارد نکند. می‌دانید که برخی از گاز‌ها برای این منظور تعبیه شده‌اند و با حذف اکسیژن، حریق را اطفا می‌کنند اما با استفاده از چنین گاز‌هایی، امکان تنفس انسان در محیط از بین می‌رود. برای همین گاز دیگری به نام fm200 وجود دارد که به جای حذف اکسیژن، بر روی مولکول‌های مواد دیگر تأثیر می‌گذارد و از ترکیب آن‌ها با اکسیژن جلوگیری می‌نماید. این گاز، خاموش کننده مناسب در اتاق‌های سرور حساس است. Fm200 آتش را در کمترین زمان از بین می‌برد در حالی که کارمندان می‌توانند اقدام‌ها لازم را برای ایمن سازی و برطرف کردن ایرادات انجام بدهند. این گاز بر خلاف گاز هالون در لایه اوزون باقی نمی‌ماند و صدمات زیست محیطی به همراه نمی آورد. این نکته که چه مقدار از گاز باید در محیط پخش شود به آرگومان‌های مختلفی بستگی دارد. برای مثال ارتفاع منطقه از سطح دریا یکی از این آرگومان‌ها است که میزان آزادسازی و غلظت این گاز را در محیط مشخص می‌کند.

حالا که مشخص شد خاموش کننده مناسب در اتاق‌های سرور حساس، گاز fm200 است برای پیمانکاران این سؤال پیش می‌آید که بهترین برند گاز fm200 چیست. از هر برندی که استفاده کردید توجه داشته باشید که محصول بایستی دارای گواهینامه fm , ul باشد همچنین برگه هویت گمرک را همراه با آن اخذ کنید. در ضمن برگه آنالیز گاز و تاییدیه سازمان آتش نشانی نیز مورد نیاز می‌باشند.

ایمنی اتاق سرور

ایمنی اتاق سرور در مرحله اول مربوط به نوع طراحی سیستم آن است ولی بعد از آن بایستی از سیستم نگهداری شود تا شرایط مطمئنی بوجود بیاید. لازم است که برنامه‌ای دقیق برای تست و تعمیر سیستم اطفای حریق و به منظور ایجاد ایمنی اتاق سرور وجود داشته باشد. این برنامه‌های تست به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اجرا می‌شوند و بدیهی است که خطر‌های کوچکتر و محتمل‌تر باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری مورد بررسی قرار بگیرند. تعدادی از وظایف مربوط به ایمنی اتاق سرور را نام می‌بریم:

- بررسی کنترل پنل و حصول اطمینان از عملکرد آن. حتماً باید گزارش‌های روزانه مربوط به کنترل پنل بررسی شوند و ایراد‌های تکرار شونده مورد بررسی قرار بگیرند.

- بایستی به صورت هفتگی، از عملکرد درست باتری‌ها و ژنراتور‌های برق اضطراری مطمئن شوید و بر اساس یک برنامه، هر بار یکی از مدار‌های سیستم را تست و چک کنید.

- در برنامه ماهانه‌ای که برای تست سیستم، در نظر گرفته‌اید باید، شرایط اضطراری، شبیه سازی شوند. برای مثال برق شهری را از سیستم قطع کنید و عمل‌کرد ژنراتور‌ها را بررسی نمایید.

- به طور کلی بایستی عملیات تست و تعمیر توسط افراد متخصص، انجام شوند و این وظایف بستگی به نوع سیستمی دارد که برای ایمنی اتاق سرور، طراحی و تعبیه شده است.

نوشتن دیدگاه