چرا کپسول co2 مانومتر ندارد

یکی از پرکاربردترین انواع کپسول های آتش نشانی، کپسول های co2 هستند. این نوع کپسول های آتش نشانی بیشتر برای اطفاء حریق ناشی از خرابی یا اتصال تجهیزات الکتریکی به کار برده می شوند.

گاز co2 یا همان دی اکسید کربنی که در این نوع کپسول ها به کار برده می شود، مقاومت بالاتری نسبت به هوا دارد. در واقع، میزان هدایت الکتریکی این ماده شیمیایی یک ششم هدایت الکتریکی هواست. به همین دلیل، گزینه خوبی برای خاموش کردن آتش هایی است که بر اثر خرابی دستگاه هایی مانند ژنراتور، فیوز، تابلوهای برق، رایانه ها، و غیره ایجاد می شوند. گاز co2 علاوه بر این که باعث حذف اکسیژن از مثلث آتش می‌ شود، به این دلیل که در زمان خارج شدن از کپسول بسیار سرد است، خاموش کردن آتش را سریع تر و بی خطرتر می کند. علاوه بر این، گاز دی اکسید کربن، خسارتی به تجهیزات برقی و الکترونیکی وارد نمی کند.

اما این کپسول برخلاف کپسول های دیگر مانومتر ندارد. ما در این نوشتار، به این مساله می پردازیم که چرا کپسول co2 فاقد مانومتر است.

مانومتر چیست؟

مانومتر یا نشانگر فشار، دستگاهی است که با استفاده از آن می توان فشار گازها را اندازه گیری کرد. مکانیسم عمل این دستگاه به این صورت است که با توجه به چگالی مایع موجود در فشار سنج، اختلاف فشار بین گاز و جو (هوا) محاسبه می شود. در بیشتر کپسول های آتش نشانی، به جز کپسول های co2، از مانومتر برای آگاهی از وضعیت فشار داخل کپسول استفاده می شود. همچنین رقم روی نشانگر مانومتر، محکی است برای ارزیابی سالم بودن یا نبودن کپسول آتش نشانی.

مانومتر چیست؟

چرا کپسول co2 فاقد مانومتر است؟

کپسول های co2 برخلاف سایر کپسول های آتش نشانی مانومتر ندارند. اما دلیل این امر چیست؟ این کپسول های آتش نشانی با گاز دی اکسید کربن پر می شوند. دی اکسید کربن مایع یا همان یخ خشک، همیشه فشاری برابر ۸۳۰ دارد. بنابراین، وقتی که مانومتر قرار است فقط فشار ۸۳۰ را برای گاز دی اکسید کربن داخل کپسول نشان می دهد، استفاده از آن بر روی کپسول های co2 بی فایده است.

نوشتن دیدگاه