محاسبه حجم مخزن آب

محاسبه حجم مخزن آب مورد نیاز هر ساختمان از اموری است که در هنگام ساخت ساختمان های مختلف مورد توجه قرار می گیرد. زیرا هر ساختمانی مجاز به انتخاب مخزن با حجم دلخواه خود نیست و انتخاب مخزن آب بر اساس استانداردهای مصوب سازمان آب و فاضلاب بایستی انجام پذیرد. به دلیل مشکلات کم آبی در سال ها اخیر در فصول کم بارش به ویژه فصل تابستان،کمبود آب بیشتر شده و مردم ایران با مخاطرات زیادی رو به رو شده اند به ویژه که با تغییر سبک زندگی شهری و ساخت ساختمان های چند طبقه، عملا آب به طبقه های بالاتر از چهار طبقه نخواهد رسید و از بی آبی رنج خواهند برد.

محاسبه حجم منبع ذخیره آب

محاسبه حجم منبع ذخیره آب برای هر ساختمان با توجه به تعداد نفرات، تعدا طبقات، شمار واحدها و سرانه مصرفی خانوار قابل محاسبه و تعیین است. بعد از سالهای خشکسالی و بی آبی پیاپی، مردم به فکر استفاده از پمپ آب و موتورهای پمپاژ آب گرفتند که آن هم باعث اختلال در شبکه آب شهری شده است. زیرا این پمپ ها به طور مستقیم در شبکه آب شهری قرار می گیرد و امکان ورود آلودگی از طریق این پمپ ها به شبکه آب شهری وجود دارد. هم چنین بعضی از این پمپ ها بسیار قوی بوده و آب بسیاری را از شبکه آب شهری می کشیدند و بازهم مشترکین زیادی با بحران آب مواجه بودند. به همین دلیل ایده نصب حجم مخزن آب در سال های اخیر به صورت یک قانون برای ساختمان های نوساز در آمده است.

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان با توجه به ابلاغیه دولت انجام می گیرد. برای این کار لازم است تعداد نفرات هر ساختمان را در ضرب کرد. به طور میانگین گفته می شود هر خانه 8 واحدی با تعداد 4 نفر به مخزن آبی با حجم حدود 2000 مترمکعب نیاز خواهد داشت. البته این مقدار تقریبی است و باید به صورت دقیق محاسبه کرده تا امکان کم آبی یا قطع آب ساختمان را نداشته باشیم.

فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب

فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب

فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب اگر بر اساس تعداد واحد باشد و میانگین مصرف هر واحد را حدود دویست و پنجاه مترمکعب در نظر بگیریم،برای محاسبه حجم مخزن، این مقدار را در تعداد واحدها و در تعداد نفرات هر واحد ضرب باید کنیم.به طور مثال اگر شما یک ساختمان 8 واحدی دارید که به طور متوسط هر واحد 4 ساکن دارد، فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب برای ساختمان شما به شرح زیر خواهد بود:

8*4 =32

یعنی تعداد کل ساکنین 32 نفر است.

250*32=8000 مترمکعب

منبع آب 8000 لیتری برای شما مناسب خواهد بود. اگرچه ساعاتی از شبانه روز مصرف آب به حداقل می رسد (مانند نیمه شب) ولی در ساعاتی از روز مانند صبح ها یا اوایل شب، این مصرف چند برابر خواهد شد. هم چنین مصرف آب در جمعه ها چندبرابر ایام هفته است. پس در انتخاب منبع آب مناسب خود دقت فرمایید.

حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی

حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی برای مواقعی که احتمال حریق وجود دارد باید پر باشد. نگران آب جمع شده در این مخزن نباشید.می توانید آب ته نشین شده از این مخزن را برای مصارف شست و شو استفاده نمایید ولی هیچ گاه نگذارید این مخزن خالی گردد. به دلیل جلوگیری از سرریز مخزن ها بهتر است این مخزن ها را کمی بزرگتر تهیه کرده و در حدود 80 الی 90 درصد آن را از آب پر کنیم تا شاهد سرریز و اسراف آب نباشیم.  در انتخاب محل نصب مخزن آب به این نکته توجه کنید که 8000 لیتر آب وزن زیادی دارد و نباید در جاهایی که از استقامت خوبی برخوردار نیست مخزن نصب گردد. متخصصان آب و فاضلاب برای نصب مخزن توصیه می کنند که به جای استفاده از یک مخزن 2000 لیتری از دو مخزن 1000 لیتری استفاده کنیم تا از فشار وراد در یک نقطه از ساختمان بکاهیم.

امیدواریم در این مطلب به تشخیص و انتخاب مخزن ذخیره آب کمک کرده باشیم، سعی کنید  مخزنی انتخاب کنید که خیلی بزرگ نباشد زیرا ممکن است هفته ها به آب مخزن نیاز پیدا نکنید و آب زیادی مانده و بی استفاده گردد و هم چنین به دلیل وجود روزهای پرمصرف مانند آخر هفته ها، مخزن بزرگ و متناسبی انتخاب کنید.

نوشتن دیدگاه