تست هیدرواستاتیک چیست

تست هیدرواستاتیک به آزمایش های مخصوصی گفته می شود که بر روی تجهیزاتی مثل لوله های تحت فشار، بویلرها، سیلندر گاز، سیلندرهای کپسول آتش نشانی، لوله کشی و… انجام می شود و دوام و نشتی آنها را مورد بررسی قرار می دهد. تست هیدرواستاتیک را در کارخانه ها معمولا بعد از خاموش کردن و تعمیرات انجام می شود تا برای راه اندازی مجدد دستگاه ها به مشکل بر نخورند. این تست به زبان ساده برای ما مشخص می کند که آیا سیلند آتش نشانی، سیلندر هوا یا گاز، لوله کشی یا دستگاه مورد نظرمان می تواند تحت فشار نامی خود کار کند یا خیر. نکته که باید در نظر داشته باشید این است که اگر تست هیدرواستاتیک با فشار زیادی انجام شود ممکن است مشکلات زیادی را برای تجهیزات بوجود بیاورد و باعث از هم گسستگی برخی از بخشهای آنها شود. در ادامه این مطلب از ایمن پیشتاز بیشتر در این مورد با هم صحبت می کنیم.

مراکز تست هیدرواستاتیک

مراکز تست هیدرواستاتیک وظیفه دارند که مقاومت در برابر فشار سیالات را در مخازن مختلف مورد بررسی قرار دهند و ببینند که آیا برای کار کردن آماده اند یا خیر. از طرفی این تست ها که برای مخازن کپسولهای آتش نشانی، کپسول های گاز مایع، کپسول های CNG و سایر مخازن مورد استفاده قرار می گیرند، به شما کمک می کنم تا ظرفیت نهایی یا ماکزیموم سیلندر های مورد نظر خود را به دست بیاورید. این تست ها شامل مراحل مختلف میباشد که باید مقادیر فشاری را طبق استاندارد های وزن شده به شما نشان دهند و بتوانند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند، در غیر این صورت مخزن مورد نظر شما قابل استفاده نیست و در صورتی که از آن استفاده کنید ممکن است به مشکلات زیادی بر بخورید. یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان تست هیدرواستاتیک در مراکز تست هیدرواستاتیک باید مورد توجه ویژه واقع شود این است که مراقب باشید فشار وارد شده بر مخازن بیشتر از حد مجاز ای که برای آنها تعریف شده نباشد، چرا که این کار باعث از هم گسستگی اتصالات در مخازن و آسیب رسیدن به قسمت های مختلف سیلندر ها می شود. هدف از انجام این آزمایش ها این است که خواص مکانیکی بدنه سیلندر یا مخزن را در برابر فشار اندازه گیری کنید. این تست ها که در بازه های زمانی ۵ ساله انجام می شوند توسط دستگاه های اندازه گیری افزایش حجمی صورت می پذیرند و در صورتی که مخزن شما در طول این زمان پنج ساله دچار آسیب دیدگی یا ترک خوردگی شده باشد، شاهد این موضوع خواهید بود که از این تست سربلند بیرون نیاید و مجبور به تعویض مخزن مورد نظر خود خواهید بود.

تست و شارژ کپسول اتش نشانی

دستورالعمل تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

دستورالعمل تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار یا همان روش کار انجام آزمایش هیدرواستاتیک برای سیلندرها و مخازن به این صورت است که با استفاده از آب، فشار هیدرولیکی مشخصی را به بدنه مخزن وارد می کنند و این کار را تا جایی ادامه می دهند که مخزن کاملاً پر شود و به مدت ۳۰ ثانیه سیلندر را در این فشار بالا نگه می دارند. به حجم حداکثری سیلندر در این آزمایش total volumetric expansion گفته می شود چه بعد از رسیدن به این فشار حجم سیالات موجود در مخزن را به تدریج به صفر میرسانند؛ زمانی که فشار به صفر رسید، حجم مخزن شما کمتر خواهد شد اما به مقدار اولیه خود نمی رسد بلکه کمی بالاتر از حجم اولیه را به شما نشان خواهد داد که به آن افزایش حجم دائمی مخزن یا permanent volumetric expansion گفته می شود. با مقایسه کردن افزایش حجم دائمی مخزن و حجم حداکثری آن به یک عدد می رسیم، حال اگر عدد به دست آمده بالاتر از ۱۰ درصد باشد این مخزن از استاندارد خارج می باشد و دیگر قابل استفاده نیست.

مرکز تست هیدرواستاتیک

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک که به خط تست هیدرواستاتیک نیز معروف هستند و طبق استانداردهای انجام می شود که در ادامه تک تک این مراحل را با هم بررسی می کنیم:

  • باز کردن شیر از قسمت گلویی مخزن یا سیلندر
  • بررسی چشمی قسمت داخلی، بیرونی و محل اتصال شیر به مخزن
  • شستشوی بخش داخلی سیلندر
  • انجام تست هیدرواستاتیک که خود شامل سه مرحله ورودی، واترجکت و خروجی می شود.
  • ثبت نتایج مربوط به تست و بستن شیر سیلندر
نوشتن دیدگاه