تجهیزات حفاظت فردی ppt چیست؟

تجهیزات حفاظت فردی ppt چیست سوالی است که بیشتر برای افرادی پیش می آید که در حال تحقیق یا تکمیل یک پروژه در زمینه تجهیزات فردی یا Personal Protect Equipment (PPE) هستند. چرا که عبارت PPT مخفف فایل های پاورپوینت است. در ادامه این مطلب از سایت ایمن پیشتاز قصد داریم کلیه اطلاعاتی که برای کاربرد در کارگاه ها، پروژه ها یا فعالیت شخصی در زمینه تجهیزات حفاظت فردی نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. تعاریف و توضیحاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم می تواند پاسخ سوال " تجهیزات حفاظت فردی ppt چیست" را به صورت کامل برای شما مشخص کند.

تجهیزات حفاظت فردی


تجهیزات حفاظت فردی به وسایلی گفته می شود که کارگران، افرادی که در کارگاه های صنعتی فعالیت دارند و افراد خود اشتغال که فعالیتی صنعتی انجام میدهند؛ باید برای بالا بردن درصد ایمنی خود استفاده کنند و این تجهیزات با توجه به کاری که قصد انجام آن را دارید باید انتخاب شود. زمانی که مسئول ایمنی یا به طور کلی مدیر یک کارگاه پرسنل خودش را مجهز به تجهیزات حفاظت فردی می کند می توان گفت که آخرین راهکار برای کنترل عواملی که می توانند به نیروی انسانی آسیب برسانند را اجرا می کند. البته در نظر داشته باشید که ایمنی در کارگاه ها باید روی دستگاه ها، ابزار، محیط و شخص کارگر اعمال شود و هر کدام از این موارد نباشد ممکن است که باعث تلفات شود.
طبق آمار های جهانی در خصوص مسائل ایمنی، مسئله توجه نکردن به بهداشت محیطی، سلامت پرسنل و مشکلات ایمنی در فضای کاری و کارگاهی کشورهای در حال توسعه وضعیت مناسبی ندارد. به همین دلیل این کشورها برای بالا بردن سطح بهره وری، باید روی موضوع ایمنی کارگران و بهداشتی محیطی آنها کار کنند و به این صورت خطرات احتمالی را شناسایی و از بروز آن ها جلوگیری کنند. ضروری ترین موارد استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در شرایطی است که کارگر یا به طور کلی نیروی کار به طور مستقیم با بخشی خطرناک ارتباط دارد، در چنین شرایطی باید سطح مواجهه با خطر را تا حد زیادی کاهش دهید.

تجهیزات حفاظت فردی ppt

عوامل موثر در انتخاب تجهیزات حفاظت فردی


عوامل موثر در انتخاب تجهیزات حفاظت فردی فاکتورهایی هستند که باید در زمان تهیه تجهیزات ایمنی و حفاظتی در نظر داشته باشید، در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار میدهیم:
• نظر کارگر و جنس مناسب.
• شرایط نگهداری، تاریخ انقضاء و قیمت مناسب.
• مدت زمان استفاده و قابلیت دسترسی به تجهیزات ایمنی.
• عدم ایجاد اثرات جانبی و چند منظوره بودن.
• سهولت در استفاده و عدم مزاحمت جهت انجام کار.
• شکل ظاهری و کیفیت مناسب.
• متناسب با فصل، شرایط آب و هوایی و فرهنگ جامعه.
• متناسب با عامل زیان آور مانند شدت و غلظت آلاینده ها و زمان مواجهه با آنها.
• با قابلیت و حساسیت فردی منطبق باشد.
• با استاندارد های ایمنی روز مطابق باشد.
نکته ای که در این قسمت باید در نظر داشته باشید این است که وقتی در محیط کار آسیب های بدنی مختلفی در قسمتهای مختلف بدن نیروی کار شما را تهدید میکند باید تجهیزات حفاظت فردی برای کل بدن را تهیه و استفاده کنید و به همین صورت اگر قسمتی از بدن بیشتر در معرض خطر است، باید در محافظت از آن بیشتر تلاش کرد. در ادامه انواع تجهیزات حفاظت فردی برای قسمت های مختلف بدن را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

تجهیزات حفاظت فردی برای قسمتهای مختلف بدن

  • سر و گردن: برای محافظت از سر و جلوگیری از ضربه دیدن، شکستن و جراحت آن بوسیه اشیاء تیز از محافظ های جمجمه و کلاه های ایمنی ضد ضربه استفاده می شود. بهترین نمونه کلاه ها، حدود 400 گرم وزن دارند و تا 3 سال می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • صورت و چشم: برای ایمن نگه داشتن چشم ها در برابر اسیب هایی که در محیط کار وجود دارد باید حتما تجهیزات مناسب و با کیفیتی را به کار ببرید، چرا که کارگران در کارگاه ها در معرض مواد شیمیایی، اسیدی، ذرات معلق در هوا، مذاب فلزات و... هستند که می تواند مشکلات زیادی برای آنها بوجود بیاورد. وسایل مورد استفاده برای حفاظت صورت و چشم ها باید دارای ویژگی های زیر باشند:
    "قابلیت تمیزکاری، گند زدایی و ضد عفونی کردن، دوام بالا، سایز مناسب، استفاده راحت و طراحی متناسب با نوع خطرات در محیط مورد نظر"

تجهیزات حفاظت فردی برای قسمتهای مختلف بدن ppt

  • گوش ها: در کارهایی که میزان سر و صدا بیشتر از حد معمول است و از طرفی امکان رفتن ذرات معلق و... به درون گوش ها وجود دارد، باید از تجهیزات مخصوص استفاده کرد. تجهیزات محافظ گوش که معمولا در کارگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:
    Ear Plug: که به نام تو گوشی هم شناخته می شود. این محصولات ارزان قیمت هستند و باید در نظر داشته باشید که ممکن است باعث ایجاد عفونت و حساسیت در گوش شما شوند. این وسایل صدا را کاهش میدهند و برای شرایطی مناسب هستند که هوا گرم است و مدت زمان استفاده از آنها نیز کوتاه می باشد.
    Ear Muff: این تجهیزات که به آن ها رو گوشی هم گفته می شود سنگین تر و گران قیمت تر هستند، اما به راحتی فرکانس های بالای صدا را برای شما حذف می کنند و در شرایطی که قصد مکالمه با کسی را دارید به وضوح صدای او را می شنوید. عیب این تجهیزات این است که در شرایطی که هوا گرم است استفاده از آنها برای شما آزار دهنده خواهد بود.
  • دست ها: تجهیزات حفاظت دست ها باید به گونه ای باشد که بتواند از دست ها در برابر ساییدگی، خراش، بریدگی، پارگی، سوختگی، مواد شیمیایی و... به خوبی محافظت کند. در زمان انتخاب دستکش شما باید خطرات مختلف در محیط کار، مدت زمان استفاده، راحتی کار کردن با دستکش و جنس دستکش را در نظر بگیرید. انواع دستکش های ایمنی برای حفاظت فردی عبارتند از: "دستکش های لاتکس طبیعی در آزمایشگاه ها، دستکش های بوتیل لاستیک، دستکش آرامید فیبری، دستکش های آلومینیومی و دستکش های چرمی و پارچه ای"
  • سیستم تنفسی: برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه تنفسی و پیشگیری از ایجاد حساسیت های تنفسی پیشنهاد ما به شما این است که از ماسک های تنفسی استفاده کنید. این ماسک ها به دسته بندی های ضد گردوغبار و ضد گاز و بخار تقسیم می شوند. ماسک هایی که در برابر ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی شما مقاومت می کنند دارای فیلتری از جنس پنبه، دستمال کاغذی و... هستند که ذرات مضر معلق در هوا را به خود جذب میکنند و از ورود آنها به سیستم تنفسی شما جلوگیری میکنند. ماسک های ضد گاز و بخار نیز به مواد شیمیایی آغشته اند و گاز و بخار محیط که مضر است را این مواد شیمیایی ضررات آنها برای شما را خنثی خواهد کرد.
  • پا ها: اولین موردی که در مورد حفاظت فردی پاها در نظر داشته باشید، کفش مناسب است. کفش مناسب از آسیب دیدن پا در برابر مواردی مانند مواد مذاب، سوختن با مواد مختلف، خراشیدگی و زخم شدن، سقوط اجسام روی پا و... جلوگیری میکند و از طرفی مانع از لیز خوردن شما در شرایط مختلف می شود. در نظر داشته باشید جنس کفشی ایمنی مورد نظر شما باید با توجه به محیط کاری که در آن هستید انتخاب شود و از سوی دیگر کفش باید کاملا راحت باشد و شما را اذیت نکند.
  • سینه و شکم: در شرایطی که امکان ریختن جرقه، مواد مذاب، مواد اسیدی یا شیمیایی و... هست باید مراقب باشید که با پیشبند مناسب تمام سینه خود را بپوشانید. پیشبند استاندارد 30 تا 40 سانتی متر پایین تر از قفسه سینه شما خواهد آمد و البته این مورد را باید در نظر داشته باشید که در شرایطی که قطعات در حال چرخش در اطراف شما قرار دارند نباید از پیشبند استفاده کنید.
نوشتن دیدگاه