انواع کپسول آتش نشانی

برای آگاهی از انواع کپسول آتش‌نشانی ابتدا لازم است که با ماهیت و کارکرد این محصول آشنا شویم:

  • کپسول‌های آتش‌نشانی در واقع مخزنی به شکل استوانه می‌باشند که با موادی مخصوص و تحت شرایط پر فشار انباشته گردیده و به جهت اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کپسول‌های آتش نشانی بنا به حجم و نوع مواد اشتعال‌زا در دسته‌بندی‌های وزنی مختلفی جای می‌گیرند.
  • کپسول‌های دستی معمولا از وزنی معادل دوازده تا چهارده کیلو‌گرم برخوردار بوده و کپسول‌های چرخ‌دار نیز بر اساس ابعاد، انواع مختلفی را شامل می‌شوند که هر یک دارای وزنی به مراتب بیشتر از آن چه در خصوص کپسول‌های دستی گفته شد، می‌باشند.
  • از آن جایی که ممکن است آتش‌سوزی به دلایل متنوعی رخ دهد، ضروری است که برای مهار آن با آگاهی کامل، از خاموش‌کننده‌ای مناسب، بهره ببریم بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی به انواع آن ها دقت شود به عنوان مثال می‌توان گفت که قدرت خاموش‌کننده‌های آبی بر اساس استاندارد ارائه شده‌ی انگلیس ۷ متر بوده و استاندارد امریکا مقدار ۱۰ تا ۱۲ متر را برای آن ها تعیین کرده است. در هر صورت باید گفت این خاموش‌کننده‌ها قابلیت استفاده‌ی متناوب و تحت فشار را دارا بوده و در نوع خود می‌توانند بسیار کار آمد و مفید واقع شوند. 

به جهت آشنایی با انواع کپسول‌های آتش‌نشانی با ما همراه باشید. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع کپسول آتش نشانی به سایت ایمن پیشتاز مراجعه نمایید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ایمن پیشتاز تماس حاصل نمایید.

آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی

دسته‌بندی انواع کپسول آتش نشانی

ما در این مقاله به بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی پرداخته‌ ایم که تحت عناوین زیر در بازار عرضه شده و هریک می‌توانند فراخور نیاز شما و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرند:

  • کپسول پودر و گاز
  • کپسول آب و گاز
  • کپسول CO2
  • کپسول کف و فوم
  • کپسول شیمیایی سرد

دسته‌بندی انواع کپسول آتش نشانی  

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول پودر و گاز

دامنه‌ی استفاده از کپسول‌ پودر و گاز به نسبت انواع عوامل ایجاد حریق وسیع بوده و در نتیجه این مدل توانایی مقابله با هر نوع آتش‌سوزی را دارا می‌باشد. اما به طور معمول از آن در جهت اطفاء حریق ناشی از مایع و فلز استفاده می‌کنند. در بررسی این مدل از انواع کپسول آتش‌نشانی همچنین باید به این نکته اشاره کرد که خود به دو دسته‌ی کارتریج داخل و کارتریج بیرون تقسیم می‌شود و تفاوت عمده‌ی این دو مدل، نوع پودری است که در تهیه‌ی آن ها به کار گرفته می‌شود. عامل فشار در کارتریج داخل گاز co2 است. هنگام استفاده از این مدل با ایجاد فشار بر اهرم، مسیر تخلیه‌ی گاز از درون کارتریج گشوده شده و محتویات داخل محفظه با فشار گاز به بیرون رانده خواهند شد و اما در ارتباط با مدل کارتریج داخل باید گفت که کارتریج در درون محفظه و زیر درپوش تعبیه شده است. نحوه‌ی کار این مدل به این صورت است که هنگام کشیدن ضامن کپسول و طی فشار به اهرم، گاز از درون کارتریج به داخل محفظه هدایت می‌شود که در این هنگام با گرفتن نازل به کمک دست دیگر و فشار روی اهرم می‌توان پودر را خارج کرده و آتش را مهار نمود. برای آشنایی با انواع پودر آتش نشانی می توانید به بخش مقالات ایمن پیشتاز مراجعه نمایید.

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول پودر و گاز  

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول آب و گاز

اولین نکته در خصوص کپسول‌ آتش نشانی آب و گاز غیر قابل کنترل بودن آن هاست. به طوری که گاز آزاد شده از آن ها غیر قابل بازگشت بوده و در نتیجه این امر کاربری خود پس از یک بار استفاده را از دست خواهند داد لذا لازم است که به جهت اطمینان از عملکرد درست انواع کپسول آتش‌نشانی در نوع آب و گاز، سلامت آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. فشار در کپسول آب و گاز از گاز Co2 تامین می‌شود و به جهت اطفاء حریق ناشی از سوختن صنایع چوبی، فرش و مبلمان و یا هر نوع وسیله‌ای که در چنین دسته بندی جای گیرد قابل استفاده خواهد بود.

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول آب و گاز   

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول Co2

به جهت اطفاء حریق الکتریکی و مشتقات آن، به طور مخصوص در اماکن بسته لازم است که از کپسول co2 استفاده شود. این نوع کپسول‌‌های آتش‌نشانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به علت پراکندگی گاز در محیط های باز ‌اثر بخشی پایینی دارند لذا توصیه می‌شود که تا حد امکان از استفاده‌ی آن ها در چنین محیط‌هایی صرف نظر نمایید. عملکرد این مدل به گونه‌ایست که گاز ناشی از آن در زمان اطفاء حریق سطح آتش را پوشانده و با عمل جانشینی اکسیژن به بهترین شکل فرایند آتش‌سوزی را متوقف خواهد کرد.نکته‌ی دیگری که در خصوص این مدل از انواع کپسول آتش‌نشانی حائز اهمیت است قدرت پرتاب آن می‌باشد که از حدود دو متر تا حداکثر چهار متر را پشتیبانی می‌کند. بنابراین لازم است که به جهت دریافت کارکرد مناسب از این مدل، تا حد امکان به آتش نزدیک باشید. نکته‌ی مثبت در خصوص کپسول Co2، قابلیت استفاده مجدد از آن در شرایطی است که کمتر از ۱۰ درصد آن استفاده شده باشد. همچنین این مدل بدون بو بوده و غیر قابل اشتعال نیز می‌باشد.

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول Co2  

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول کف و فوم

مهم ترین نکته در خصوص کپسول کف و فوم منع استفاده از آن در مواقع مهار آتش سوزی ناشی از تجهیزات برقی و مشتقات کاغذی می‌باشد. اما در مقابل این مدل کارایی بسیار قوی در اطفاء حریق مایعات خواهد داشت. عملکرد این نوع از کپسول‌ها به گونه‌ای است که با تخلیه فوم به پوشاندن سطح مایعات پرداخته و در نتیجه از تامین اکسیژن لازم جهت رشد و توسعه‌ی آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند. همچنین فوم می‌تواند با سرعتی که در پوشانندگی سطح آتش دارد مانع برخاستن گاز از روی مواد شده و از آن جایی که وزنی پایین‌تر از وزن مایعات اشتعال‌زا دارد در سطح آن شناور شود که این امر به خودی خود می‌تواند از توسعه‌ی آتش و شدت آن کاسته و به بهترین شکل به اطفاء حریق کمک کند. هم اکنون قیمت کپسول آتش نشانی فوم را از ایمن پیشتاز استعلام نمایید.

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول کف و فوم  

بررسی انواع کپسول آتش‌نشانی - کپسول شیمیایی سرد

از این خاموش کننده برای مهار آتش سوزی کلاسF استفاده می شود و مواردی مثل آتش سوزی از روغن های گوناگون را شامل می شود. در صورت استفاده اصولی از این خاموش کننده به سرعت می توان آتش را مهار نمود و از انتشار شعله های آتش جلوگیری کرد. این نوع خاموش کننده دارای برچسب زرد رنگ بوده و برای آتش سوزی های کلاس Aو B نیز کاربرد دارند.

انواع کپسول آتش نشانی از نظر وزن

انواع کپسول آتش نشانی از نظر وزن

در تجهیزات آتش نشانی، کپسول‌ها نقش مهمی دارند و برای انواع مختلف آتش، کپسول‌های مختلفی وجود دارند. وزن کپسول‌های آتش نشانی ممکن است بسته به نوع و کاربرد آن ها متغیر باشد. در ادامه وزن تعدادی از انواع کپسول‌های آتش نشانی با توجه به نوع آنها آورده شده است: 

مشخصات وزن کپسول های آتش نشانی پودر و گاز
ظرفیت (کیلوگرم) 50  25  12  4
وزن سیلندر خالی (کیلوگرم) 21.5  16  4.3  1.7 1.5  1.5  0.62
مشخصات وزن کپسول های آتش نشانی آب و گاز
ظرفیت (لیتر)  50  25   10  6
وزن سیلندر خالی (کیلوگرم)  21.5   16  4.3   3
مشخصات وزن کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن
ظرفیت  (کیلوگرم)  30  12   10  6   4   3 2  
وزن سیلندر خالی (کیلوگرم) 40  19 17.5 12.5 8.5  7.5  6.5 

توجه داشته باشید که این اطلاعات تقریبی هستند و وزن دقیق هر کپسول ممکن است بسته به تولیدکننده و مشخصات فنی کپسول مورد استفاده متغیر باشد. همچنین، مقررات و استانداردهای ملی یا بین‌المللی ممکن است ویژگی‌های خاصی را برای کپسول‌های آتش‌نشانی تعیین کنند.

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول

انواع کپسول آتش نشانی از نظر نوع کدامند؟

انواع کپسول آتش نشانی از نظر نوع عبارتند از:

  • کپسول پودر و گاز
  • کپسول آب و گاز
  • کپسول CO2
  • کپسول کف و فوم
  • کپسول شیمیایی سرد
وزن کپسول های آتش نشانی به چه مواردی بستگی دارد؟

وزن کپسول‌های آتش نشانی ممکن است بسته به نوع و کاربرد آن ها، تولیدکننده، مشخصات فنی کپسول و مقررات و استانداردهای ملی یا بین‌المللی متغیر باشد.

انواع کپسول آتش نشانی پودر و گاز در چه مواردی کاربرد دارد؟

دامنه‌ی استفاده از کپسول‌ پودر و گاز به نسبت انواع عوامل ایجاد حریق وسیع بوده و در نتیجه این مدل توانایی مقابله با هر نوع آتش‌سوزی را دارا می‌باشد. اما به طور معمول از آن در جهت اطفاء حریق ناشی از مایع و فلز استفاده می‌کنند.