تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2

کپسول‌های آتش‌نشانی از جمله ابزارهای مورد نیاز و ضروری جهت اطفاء حریق محسوب می‌شوند. در راستای بیان تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 در این مطلب لازم است که به تفصیل و جداگانه هر یک را بررسی کرده و سپس با نتیجه‌گیری حاصل از آن، مزایا و معایب استفاده‌ از هر کدام در زمان آتش‌سوزی را در یابیم. از آن جایی که حادثه همواره در کمین است نگهداری از انواع خاموش‌کننده‌ها در محیط‌های مناسب با توجه به کارایی کپسول، امری مفید و کارآمد خواهد بود چرا که می‌تواند در مواقع ضروری از بروز حوادث بی‌شماری جلوگیری کند. از آن جایی که مهار آتش تنها با استفاده از کپسول مناسب امکان‌پذیر است لازم و ضروری می‌باشد که در انتخاب آن فراخور نیاز خویش، دقت کافی را به عمل آوریم. لذا در ادامه‌ی این مطلب از سایت ایمن پیشتاز به جهت آشنایی بیشتر با موضوع مورد بحث، همراه ما باشید. شما عزیزان می توانید برای تهیه و اطلاع از قیمت کپسول آتش نشانی co2 و پودری به ایمن پیشتاز مراجعه نمایید.

تفاوت میان کپسول آتش‌نشانی پودری و co2

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 در راستای تحلیل مدل پودری

در ادامه‌ی بررسی تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 و در راستای آن بیان کاربری خاموش کننده‌ی پودری، باید گفت که این محصول در اصطلاح ABC نامیده می‌شود که علت چنین نامگذاری نیز قابلیت مقابله‌ی کپسول‌های پودری با آتش‌سوزی های رده‌ی A, B و C است. برای آشنایی بیشتر با این رده‌بندی و چگونگی کارایی آن ها، در این بخش به شرح مختصری از هر یک پرداخته‌ایم: 

  • شرح کلاس A: انواع مشتقات کاغذ، الیاف، پارچه، صنایع چوبی، و به طور کلی مواد جامدی که قابلیت اشتعال دارند.
  • شرح کلاس B: انواع مایعات اشتعال‌زا نظیر رنگ و بنزین
  • شرح کلاس C: گازهایی نظیر متان، هیدروژن و بوتان که در دست‌بندی مواد اشتعال‌زا جای می‌گیرند.
  • شرح کلاس D: هرگونه فلز قابل اشتعال که مواردی چون منیزیم، پتاسیم و آلومینیوم را شامل می‌شود.
  • شرح کلاس F: روغن‌هایی که از آنها در جهت پختن غذا سود می‌جویند و قابلیت آتش سوزی دارند.

کلاس آتش سوزی در بیان تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2

اکنون که طی ارائه‌ی شرحی مختصر به معرفی دقیق رده بندی انواع کپسول‌ آتش نشانی اشاره شد، به ادامه‌ی مبحث با بررسی مدل پودری خامو‌ش‌کننده‌ها و همچنین تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 بر می‌گردیم.
در ارتباط با نحوه‌ی عملکرد این مدل باید گفت که کپسول پودری با ایجاد سدی اثرگذار میان سوخت و منبع اکسیژن، آتش را خفه کرده و در نتیجه مهار می‌سازد. پس به طور کلی می‌توان بیان کرد که معمولا از این مدل، جهت اطفاء حریق ناشی از جریان الکتریسیته و فلزات قابل اشتعال نظیر منیزیم استفاده می‌گردد اما موارد استفاده‌ی آن ها تنها در همین تعداد محدود نشده و انواع دیگری را نیز شامل می‌شود که در ادامه‌ی این مطلب به یکایک آن ها اشاره خواهد شد. اولین نکته‌ای که در بررسی کپسول پودری مد نظر گرفته می‌شود، قابلیت استفاده‌ی آن در فضای باز است. از آن جایی که این مدل خاموش‌کننده‌ها به جهت ساختار پودری خود به راحتی استنشاق می‌شوند، می‌توانند در محیط‌های بسته مشکلات متعددی را رقم بزنند علاوه بر این نکته، آثار به جا مانده از آنها نیز به سختی پاک شده و می‌توانند در خصوص نظافت شما را با چالش مواجه سازند. در راستای معرفی انواع آتش‌سوزی‌هایی که برای مهار آن ها از کپسول آتش نشانی پودر و گاز استفاده می‌شود، می‌توان به مایعاتی نظیر بنزین، تینر و رنگ اشاره کرد که به راستی دارای قابلیت اشتعال‌زایی فراوانی می‌باشند. علاوه بر نکات ذکر شده در جهت بیان تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 باید گفت که خاموش کننده‌ی پودری همچنین می‌تواند در اطفاء حریق ناشی از گاز مایع نیز بسیار مفید عمل کرده و یا با احتراق ناشی از تجهیزات الکتریکی نیز به خوبی مقابله کند. همچنین مشتقات کاغذ و مقوا، الیاف و پارچه‌ها، صنایع چوبی و زغال‌سنگ نیز از جمله موارد دیگر هستند که در صورت آتش گرفتن، به وسیله‌ی خاموش‌کننده‌ی پودری قابل مهار شدن خواهند بود.
حال که با موارد قابل استفاده‌ی این مدل خاموش کننده در راستای بیان تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 آشنا شدیم، وقت آن رسیده که موارد منع استفاده از آن را نیز بررسی کنیم. همانگونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، استفاده از خاموش‌کننده‌های پودری در اماکن بسته نظیر محیط‌های مسکونی ممنوع می‌باشد. همچنین اگر آتش‌سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی بیش از ۱۰۰۰ ولت باشد نیز لازم است که از کپسول پودری به جهت اطفاء حریق استفاده نشود.

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 در راستای تحلیل مدل پودری  

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 در راستای تحلیل مدل co2

به جهت ادامه‌ی مبحث تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2، وقت آن رسیده است که به بررسی نوع دوم بپردازیم: 

  • به طور کلی باید گفت که اگر علت آتش‌سوزی الکتریکی باشد، می‌توان برای مهار آن از کپسول co2 استفاده کرد.
  • عملکرد آن نیز به گونه‌ایست که اکسیژن را جا به جا کرده و در نهایت به توقف فرآیند آتش‌سوزی کمک می‌کند. شاید هم دقیقا به همین علت است که در اتاق‌های سرور کامپیوتر از این نوع خاموش‌کننده‌ها استفاده می‌کنند.
  • از جمله مواد اشتعال‌زای دیگری که برای مقابله با آن ها از کپسول co2 کمک می‌گیرند، مایعانی نظیر نفت، تینر و رنگ می‌باشد.
  • از این مدل معمولا در مکان‌های بسته نظیر انواع محیط‌های ساختمانی، وسایل نقلیه، آشپزخانه‌ها و مکان‌های سرپوشیده‌ی اداری استفاده می‌گردد. لذا در راستای توضیح منع استفاده از چنین خاموش‌کننده هایی باید به مواردی چون آتش‌سوزی در آشپزخانه‌، فلزات و موادی با قابلیت آتش گرفتن نظیر مشتقات کاغذ، صنایع چوبی و پارچه و الیاف اشاره کرد.

 تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 در راستای تحلیل مدل co2  

ارائه‌ی جمع بندی در ارتباط با تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2

با توضیحاتی که در راستای هر یک از محصولات خاموش‌کننده در این مبحث ارائه گردید، حتما به خوبی متوجه شده‌اید که عملکرد کپسول پودری و کپسول co2 و همچنین موارد استفاده از آن ها کاملا در تقابل با یکدیگر قرار دارند. همچنین طی مواردی که از منع مصرف هر کدام بیان شد، مشاهده کردید که کپسول‌های پودری معمولا در محیط‌های باز و کپسول co2 در محیط‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند لذا باید به این نکته توجه داشت که هر کپسول کارایی منحصر به فرد خود را داشته و استفاده از آن ها به جای یکدیگر نه تنها به مهار آتش کمک نمی‌کند بلکه حوادث جانبی دیگری را نیز رقم خواهد زد. اکنون که به اتفاق یکدیگر به خوبی با تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 آشنا شدیم، انتظار می‌رود که همواره با انتخاب خاموش‌کننده‌ی مناسب و به کار گیری صحیح آن در محیط، تا حد امکان از بروز صدمات ناشی از آتش سوزی‌ها جلوگیری کنیم.

نوشتن دیدگاه