ویروس کرونا ؛ علائم، تشخیص، درمان، پیشگیری

ویروس کرونا یکی از ویروس هایی است که امروزه نه تنها در ایران بلکه در کل جهان سروصدای زیادی ایجاد کرده است. با اعلام خبر ورود این ویروس به داخل ایران افکار بسیاری از مردم مشوش گردیده و نگرانی هایی در اینباره ایجاد شده است. در این مطلب می خواهیم علائم، نحوه تشخیص آن و راه های درمان و پیشگیری از این بیماری را بشناسیم. پس با ما همراه باشید.

علائم ویروس کرونا

  • سیستمیک: تب و احساس خستگی مفرط
  • تنفسی: آبریزش بینی، عطسه، گلودرد، سرفه خشک، تنفس کوتاه و مقطعی و تند
  • کلیه ها: کاهش عملکرد (کاهش حجم ادرار یا تعداد دفعات دفع)
  • روده ای: اسهال
  • سیستم گردش خون: کاهش تعداد گلبول های سفید

تشخیص ویروس کرونا

از راه های اصلی تشخیص ویروس کرونا می توان به تنگی نفس، سرفه، تب و مشکلات تنفسی حاد اشاره کرد. قبل از شروع نشانه های اصلی این بیماری، سرفه های بی دلیل در فرد ظاهر شده و در موارد حاد، با بروز مشکلات گوارشی و اسهال، این بیماری خود را نشان می دهد. علائم اصلی این بیماری مانند سرماخوردگی عادی است بنابراین برای تشخیص ویروس کرونا می توان با نمونه برداری از خون، مخاط بینی و گلو و آزمایشات دیگر، این بیماری را از انواع دیگر سرماخوردگی تشخیص داد. سرایت این بیماری به دستگاه تنفسی نای و ریه در افراد مسن باعث ایجاد بیماری های قلبی و در افراد دارای سیستم ایمنی ضنیعف موجب ذات الریه می گردد. افرادی که از این بیماری می میرند، اصولا جزو یکی از این دو دسته هستند.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

امروزه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دستورالعمل هایی توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است که به صورت زیر می باشد:
در ابتدا تا جایی که می توانید با دست آلوده بینی، چشم و دهان خود را لمس نکنید. مورد دوم شستشوی مدام دست ها است که باید با مواد شوینده و آب گرم 20 ثانیه طول بکشد. شستن دست ها باید با دقت کافی انجام گردد و تمامی قسمت های انگشتان، لای انگشتان، ناخن ها، کف دست و روی دست به خوبی شسته شود. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از داشتن رفتارهایی مانند روابط پرخطر جنسی و محافظت نشده جلوگیری کرد. علاوه بر استفاده از وسایلی مانند دستکش هنگام بیرون رفتن، وسیله رایج و پر مصرف دیگر برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس ماسک های فیلتردار می باشد که در فروشگاه ایمن پیشتاز می توانید انواع آن را مشاهده نمایید.
تغذیه نیز در پیشگیری از این بیماری اهمیت زیادی دارد. بنابراین موارد زیر را در تغذیه خود رعایت نمایید:

  • استفاده از منابع پروتئینی مانند تخم مرغ و حبوبات
  • اجتناب از مصرف سوسیس، کالباس، سایر فست فودها و غذای های سنگین و چرب
  • مصرف روزانه سبزی و سالاد به همراه لیمو ترش و آب نارنج تازه
  • مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C
  • مصرف مواد غذایی دارای ویتامین های C، E و D

درمان ویروس کرونا

برای درمان ویروس کرونا هنوز واکسن یا درمانی قطعی شناخته نشده است. این بیماری همانند بسیاری از انواع سرماخوردگی واکسن خاصی ندارد و تنها باید طول درمان خود را طی کند تا بیمار بهبود یابد. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری، باید استراحت مطلق کرده و مایعات زیادی مصرف کنید. همچنین برای غلبه بر این بیماری باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. فراموش نکنید که آنفلونزای آبان و آذرماه در سال 98 توانست جان 110 نفر از هموطنان عزیزمان را بگیرد. بنابراین از این بیماری نترسید و تنها نکات گفته شده را رعایت نمایید.

نوشتن دیدگاه