انواع خاموش کننده ها

کسب آگاهی از انواع خاموش‌کننده‌ها در شرایط ایجاد حریق و مواقع اضطراری، بی‌شک از اهمیت بالایی برخوردار است. گزارشات سالانه متاسفانه گواه این نکته هستند که در موارد متعدد آتش‌سوزی‌، عدم آگاهی افراد از انواع خاموش‌کننده‌ها و یا بکارگیری آن ها در شرایط نامناسب، خسارات جبران‌ناپذیری را رقم زده است. ما در این مطلب از سایت ایمن پیشتاز به بررسی انواع خاموش کننده ها و نیز موارد استفاده‌ از آن ها پرداخته‌ایم. تا پایان همراه ما باشید. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع کپسول آتش نشانی به فروشگاه اینترنتی ایمن پیشتاز مراجعه نمایید.
مواد تولید شده در راستای اطفاء حریق، عمدتا به چهار دسته تقسیم می‌شوند. حتی در برخی آتش‌سوزی‌ها که دامنه‌ی آن ها گسترده و شدید است از چند خاموش‌کننده به طور همزمان نیز استفاده می‌شود. اما همان گونه که در ابتدای مطلب جاری نیز به آن اشاره شد. قبل از هر اقدامی این کسب آگاهی از علت آتش سوزی و آشنایی با انواع کپسول های اطفای حریق و نحوه استفاده از انها می‌تواند به روند اطفاء حریق کمک کند. چهار دسته‌ی معرفی شده از انواع خاموش‌کننده‌ها تحت عناوین زیر در این مطلب ارائه گردیده‌اند.

  • مواد محدود کننده‌ی آتش مانند هالن و پودرهای مخصوص اطفاء حریق
  • مواد سرد کننده‌ی آب
  • مواد رقیق کننده‌ی هوا تحت عنوان co2
  • مواد خفه کننده‌ی آتش که شامل پودر و کف می‌شوند

خاموش کننده ها

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی مواد محدود کننده‌ی آتش

این گونه مواد خاموش کننده، در واقع از جمله مشتقات 4ch یا c2h6 می‌باشند که به عنوان جایگزین یک یا چند عنصر هالوژنه به کار گرفته می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی کپسول هالوژنه در زمان‌های اطفاء حریق، عدم جایگذاری تخریب و یا باقی‌مانده‌ بر روی دستگاه‌هاست، این موضوع به خودی خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که یکی از معایب خاموش‌کننده‌ها، برجای گذاشتن تاثیرات اینچنینی است که در برخی مکان‌ها خود به تنهایی، معضلی بزرگ محسوب می‌شود. موارد مصرف هالن عموما در محدوده‌های کوچک آتش‌سوزی می‌باشد‌. به طور کلی می‌توان کاربرد این مدل را در مواردی چون مقابله با حریق ناشی از ماشین‌های الکترونیکی، سایت‌های دیسپاچینگ، مواد جامد با ارزش، مراکز مخابراتی و ..‌ برشمرد. اگر بخواهیم در ارتباط با نحوه‌ی عملکرد هالن صحبت کنیم، باید این گونه گفت که عملکرد آن در حد بالایی بسیار شبیه به co2 می‌باشد. این گونه مواد به علت برخورداری از وزنی به مراتب سنگین‌تر از هوا، با سرعتی قابل توجه به ایجاد پوشش بر روی حریق پرداخته و به عنوان سدی در مقابل اکسیژن عمل می‌کنند. طی این فرآیند خوراک مناسب جهت سوختن آتش فراهم نشده و به اصطلاح موجبات خفگی آن فراهم می‌شود. این ماده از انواع خاموش‌کننده‌ها، هنگامی که در مجاورت آتش قرار می‌گیرد، از سرعت پخش شدن آن می‌کاهد.
این نوع خاموش کننده به طوری کاملا موثر آتش را مهار کرده و حتی گفته شده است که در شرایط یکسان، میزان بسیار کمتری از هالن در مقایسه با co2، به اطفاء حریق کمک می‌کند.

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی مواد محدود کننده‌ی آتش  

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی مواد سردکننده‌ (آب)

استفاده از آب یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی می‌باشد اما همواره‌ در نظر بگیرید که آب نیز درست مانند سایر خاموش‌کننده‌ها باید در شرایط مناسب مورد استفاده قرار گیرد در غیر اینصورت می‌تواند شما را متحمل خسارات متعددی کند. مهم‌ترین مشکل استفاده از آب در راستای اطفاء حریق، وزن سنگین آن‌ است که حمل و نقل را در شرایط پیچیده با دشواری مواجه می‌سازد همچنین در برخی از آتش‌سوزی هایی که عوامل آن جریانات برقی هستند، استفاده از این ماده، شما را با مشکل برق‌گرفتگی رو به رو می‌کند چرا که آب هادی الکتریسیته است، همچنین باید بدانید که این مدل از انواع خاموش‌کننده‌ها قابلیت تبخیر داشته لذا هنگام استفاده از آن بر روی مایعاتی نظیر نفت، خطر انفجار و وسعت حریق، چندین برابر خواهد شد. در ادامه باید اشاره کرد که فشار آب، در زمان‌های اطفاء حریق بالا بوده و خود می‌تواند خسارات وارده را چند برابر کند در همین راستا می‌توان گفت که استفاده از این ماده‌ی خاموش کننده در انبارها و مکان‌هایی که در آن جا موادی نظیر دارو و کارتن‌های بسته‌بندی نگهداری می‌شود، حتی در صورت خاموش کردن آتش، باعث از بین رفتن اسباب و وسائل موجود خواهد شد.

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی مواد سردکننده‌ (آب)  

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی co2 و n2

گازهای n2 و co2 یا دی‌اکسید کربن از جمله خاموش‌کننده‌های موثر هستند. دی‌اکسید کربن به جهت غیر قابل اشتعال بودن و همچنین بی بو و غیرسمی بودن، در زمان‌های اطفاء حریق بسیار پرطرفدار است. مهم‌ترین ویژگی این مدل از انواع خاموش‌کننده‌ها این است که به محیط و وسائل موجود در آن آسیبی وارد نکرده و به این علت که هادی الکتریسیته نیز نمی‌باشد، می‌تواند در شرایط آتش‌سوزی ناشی از الکتریسیته بسیار کارساز عمل کند. دی‌اکسید کربن در واقع با خفه کردن حریق یک لایه‌ی سنگین در برابر هوا تشکیل داده و طی فرایند رقیق‌سازی هوای محیط و نیز عملیات سردسازی‌ آتش، به مهار آن کمک می‌کند. رد فروشگاه اینترنتی ایمن پیشتاز انواع خاموش کننده حریق با قیمت مناسب و کیفیت بالا موجود می باشد.

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی co2 و n2  

انواع خاموش‌کننده‌های حاوی کف و پودر

لازم به ذکر است که استفاده از کربنات، فسفات و یا سولفات در ساخت انواع خاموش‌کننده‌ها می‌تواند تا حد بسیار بالایی به اطفاء برخی حریق‌ها کمک کند. این گونه مواد که به راحتی موجبات خفگی حریق را فراهم می‌کنند در آتش‌سوزی‌هایی نظیر نوع A, B و C کارساز بوده و به جهت استفاده‌های عمومی نیز بسیار پرکاربرد هستند. عملکرد پودرها به این گونه است که بعد از پاشیده شدن به سمت حریق، با تشکیل دادن لایه‌ای مخصوص اقدام به پوشاندن آتش کرده و از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری می‌کنند. در راستای استفاده از خاموش‌کننده‌های پودری همواره این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه ذرات آن ریزتر باشند، می‌توانند موثر تر عمل کرده و در نتیجه آتش را به خوبی مهار سازد. همچنین شاید دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نباشد که پودرهای خشک در خاموش کردن فلزات مشتعل نظیر منیزیم، پتاسیم و سدیم به کار گرفته می‌شوند.
و اما گروه خاموش‌کننده‌های تشکیل شده از کف نیز در زمان پاشیده‌شدن می‌توانند با هوا و آب مخلوط شده و به حباب‌سازی بپردازند. این کف‌ها از آن جایی که دامنه‌ی وسیعی را پوشش می‌دهند، از رسیدن اکسیژن کافی جهت فراهم نمودن سوخت آتش، جلوگیری کرده و به اطفاء هرچه بهتر آن کمک می‌کنند همچنین در پایان باید گفت که این مدل از انواع خاموش‌کننده‌ها بسیار سبک هستند لذا استفاده از آن ها در مواجهه با مایعات مشتعل، بسیار کارآمد خواهند بود.

نوشتن دیدگاه