از کدام گاز در کپسول آتش نشانی استفاده می شود

خاموش‌کننده‌ها فراخور علل مختلف در ایجاد آتش سوزی، دارای دسته‌بندی‌های مختلفی می‌باشند که مدل گازی یکی از آن هاست در همین راستا شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که از کدام گاز در کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌شود. ما در این مطلب از سایت ایمن پیشتاز پاسخی جامع در خصوص این پرسش داشته‌ایم تا انتهای آن همراه ما باشید.
متاسفانه سالیانه شاهد موارد بسیاری از آتش‌سوزی‌‌های حاد می‌باشیم که بروز آن ها زندگی افراد زیادی را با خطر مواجه کرده است. بی‌شک کسب آگاهی در ارتباط با طریقه‌ی استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی و ساختار آن‌ها، به ما کمک می‌کند که در هنگام قرارگیری در شرایط اضطراری، اطفاء حریق موفق آمیزی را رقم بزنیم و در نتیجه‌ی آن جان خود و اطرافیانمان را نجات دهیم.

 استفاده از گاز در کپسول آتش نشانی  

علل استفاده از گاز در کپسول آتش نشانی

برای ساخت انواع کپسول‌ آتش‌نشانی صرف‌نظر از این که در چه گروهی جای می‌گیرند، از گازهای مخصوصی استفاده شده است، بی‌شک آگاهی در خصوص آن ها به شما کمک می‌کند که هنگام اطفاء حریق خاموش‌کننده‌ی مناسبی را انتخاب کنید.
این گازها عمدتا به دو دلیل رایج در ساخت کپسول‌های آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین دلیل آن اعمال فشار بر خاموش‌کننده، جهت به انجام رساندن عملیات اطفاء حریق بوده و دومین دلیل، تاثیر بر دمای محیط و کاهش حرارت ناشی از آتش سوزی می‌باشد. 

علل استفاده از گاز در کپسول آتش نشانی  

رایج ترین گاز استفاده شده در کپسول آتش‌نشانی

در پاسخ به این سوال که از کدام گاز در کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌شود بی‌شک باید به گاز دی‌اکسید کربن اشاره کرد که یکی از پرکاربردترین‌ها گازها می‌باشد. همان گونه که احتمالا می‌دانید، اعمال فشار کافی بر رو مواد خاموش‌کننده هنگام خروج آن، یکی از جمله دلایل تاثیر بر اطفاء حریق موفقیت آمیز می‌باشد. گاز دی‌اکسید کربن که از آن تحت عنوان CO2 نیز یاد می‌شود در هنگام خروج نیاز به فشار زیادی دارد. این اتفاق می‌تواند بر روی مواد اصلی که شامل پودر آب یا فوم می‌شوند تاثیر گذاشته و آن ها را با شدتی مضاعف به سمت حریق هدایت کند.
علت بعدی استفاده از گاز دی‌اکسید کربن در کپسول‌های آتش‌نشانی، درجه حرارت آن می‌باشد. این‌گاز در زمان فشرده‌سازی تا حد بسیار بالایی دمای خود را از دست می‌دهد و در نتیجه هنگام بکارگیری مقابل حریق، از حرارت موجود در آن می‌کاهد. در نتیجه‌ی این امر، آتش به تدریج خاموش شده و یا از شدت آن کاسته خواهد شد. شما عزیزان می توانید برای مشاهده لیست قیمت کپسول آتش نشانی و خرید این محصول به ایمن پیشتاز مراجعه نمایید.

رایج ترین گاز استفاده شده در کپسول آتش‌نشانی  

از کدام گاز در کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌شود و نحوه‌ی این به کارگیری چگونه است

تا به این لحظه، احتمالا به پاسخ این سوال که از کدام گاز در کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌شود؟ دست یافته‌ایم. اینک وقت آن رسیده که از طریقه‌ی به کار گیری آن در کپسول ها نیز مطلع شویم. در ارتباط با شرح این مطلب باید گفت که تمام خاموش‌کننده‌هایی که در آن ها از دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود، در دو دسته‌بندی کپسول‌های حاوی گاز co2 مدل کاتریج بیرون و کپسول‌های حاوی گاز co2 مدل کاتریج داخل جای می‌گیرند.

  • در مدل داخلی این محصول کاتریج مخصوص گاز دی‌اسید کربن و محفظه‌ی نگهدارنده‌ی مواد اطفاء حریق در یک سیلندر تعبیه شده‌اند. باز شدن فلکه‌ی کپسول و اعمال فشار بر روی اهرم آن باعث می‌شود مسیر خروجی کاتریج باز شده و فشار کافی جهت خروج، بر روی مواد اعمال شود در نتیجه‌ی فشار وارده و تاثیر آن بر روی حریق، به مرور از شدت آن کاسته شده و یا زمینه‌ی خاموش شدنش فراهم می‌شود.
  • و اما مورد دوم از کپسول‌هایی که در تولید آن ها از گاز دی‌اکسید کربن بهره‌گرفته شده است مدلی است که برای آن عنوان کاتریج بیرون را در نظر گرفته‌اند و طوری طراحی شده است که گاز co2، در بیرون محفظه‌ی اصلی مواد اطفاء حریق جای گیرد. به طور خلاصه می‌توان گفت که این گاز در واقع دقیقا روی بدنه‌ی کپسول آتش‌نشانی تعبیه شده می‌شود. نحوه‌ی کار مدل کاتریج بیرون نیز این گونه است که هنگام اعمال فشار بر روی اهرم یا شیر فلکه، گاز دی‌اکسید کربن به سمت مسیر خروجی هدایت شده و در نتیجه با فشاری مضاعف به سمت حریق پرتاب خواهد شد. همچنین باید گفت که این گونه کپسول‌ها دارای سوپاپ عملکرد بوده و در نتیجه دست شما را در میزان استفاده از گاز co2 باز می‌گذارند. در پایان لازم به ذکر است که موارد استفاده از کپسول کاتریج بیرون، معمولا در خاموش‌کنده‌های حاوی پودر و گاز می‌باشد زیرا تاثیر آن بر روی این گونه مواد به نسبت موارد دیگر بیشتر است.
نوشتن دیدگاه