رنگ کپسول های آتش نشانی

در بررسی کپسول‌های آتش‌نشانی ابتدا باید دانست که این نوع خامو‌ش‌کننده‌ها به جهت وجود عواملی که در ایجاد حریق نقش دارند، دارای انواع مختلفی می‌باشند چرا که آگاهی از رنگ کپسول‌ آتش‌نشانی به ما کمک می‌کند که در مواقع اضطراری، انتخاب مناسبی داشته باشیم. همان گونه که می‌دانید این وسیله از یک محفظه‌ی فولادی تشکیل شده‌است که درون آن را با مواد خاموش‌کننده پر کرده‌اند. این متریال که به طور کلی شامل مواد هالوژنه، آب، فوم، پودر و گاز دی‌اکسید کربن یا co2 می‌شوند، در زمان بروز آتش‌سوزی و فرآیند اطفاء حریق، بسیار کارساز خواهند بود.

اهمیت توجه به رنگ کپسول‌ های آتش‌نشانی

همان گونه که گفته شد خاموش‌کننده‌ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند که هریک مناسب نوعی خاص از آتش‌سوزی هستند. بی‌شک کسب آگاهی در این خصوص به ما کمک می‌کند که در هنگام بروز حریق، بتوانیم به خوبی آن را مهار کنیم. رنگ کپسول‌های آتش‌نشانی به جهت تعیین تفاوتی که میان آن ها وجود دارد از اهمیت بالایی برخوردار است به بیانی دیگر، خاموش‌کننده‌ها در هر رنگی که ارائه شوند هر کدام مفهومی خاص را به دنبال خواهند داشت. ما در این مطلب از سایت ایمن پیشتاز به طور اختصاصی به وجه تمایز کپسول‌های آتش‌نشانی در راستای بررسی انواع رنگ‌های آن پرداخته‌ایم. پس تا پایان آن با ما همراه باشید. به جهت بررسی رنگ کپسول‌های آتش‌نشانی در ابتدا باید گفت که رنگ‌بندی‌های ارائه شده می‌تواند در کشور‌های مختلف مفهومی متفاوت را نیز به دنبال داشته باشد. اما به‌طور کلی همه‌ی آن ها در یک دسته‌بندی استاندارد جای می‌گیرند.

اهمیت توجه به رنگ کپسول‌ های آتش‌نشانی  

بررسی رنگ های مختلف کپسول‌های آتش‌نشانی

برای بررسی رنگ‌بندی استاندارد در انواع کپسول آتش‌نشانی، به طور کلی ما با ۵ رنگ متفاوت که شامل رنگ سبز، رنگ مشکی، رنگ آبی، رنگ زرد و رنگ قرمز می‌شوند، مواجه خواهیم بود. در ادامه‌ی این مبحث، به بررسی جدا‌گانه‌ی هر یک خواهیم پرداخت:

  • اولین مدلی که در شناسایی رنگ کپسول‌های آتش‌نشانی با آن روبه رو هستیم، رنگ سبز می‌باشد. محتویات کپسول‌های سبز رنگ شامل مواد هالوژنه می‌شود که از اتان و متان تشکیل شده‌است. البته لازم به ذکر است که استفاده از این مدل توسط سازمان آتش‌نشانی جهانی ممنوع اعلام شده است. چرا که اتان و متان در دسته‌بندی عواملی جای می‌گیرند که استفاده مکرر از آنها، آسیب به لایه‌ی اوزون را در پی خواهد داشت. اما از آن جایی که این مواد روی وزن هالوژنه ی موجود به نسبت هوا تا حدود ۴ الی ۵۵ برابر تاثیر می‌گذارند، می‌توان از خاموش‌کننده‌های سبز‌رنگ به عنوان یکی از بهترین نمونه‌ها یاد کرد. بنا‌براین گفته شده‌است که در برابر حریق‌های شدید که به مراتب نیاز به مقابله‌ی بسیار تاثیرگذار‌تری دارند، استفاده از این مدل بلامانع می‌باشد. این نوع کپسول‌ها همانگونه که گفته شد اطفاء حریق را سرعت بخشیده و در راستای کنترل آن بسیار مثمر ثمر خواهند بود.
  • مدل بعدی که در بررسی رنگ کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توانیم از آن یاد کنیم، خاموش‌کننده‌های مشکی‌ هستند. این مدل در مقایسه با نمونه‌های دیگر، دارای اثر بخشی بیشتری می‌باشد. از آنجایی که کپسول‌های مشکی رنگ با استفاده از گاز co2 پر شده‌اند، قابلیت اشتعال نداشته و این نکته خود به تنهایی نقطه‌ی عطفی برای آنها تلقی می‌شود. مزیت‌های بعدی کپسول‌های آتش‌نشانی مشکی، غیر سمی بودن آن هاست. همچنین در ادامه می‌توان به بدون بو و خنثی بودن کپسول آتش نشانی CO2 نیز اشاره کرد که در اثربخشی عملیات اطفاء حریق، نکته‌ی مهم و قابل توجهی می‌باشد.

رنگ کپسول‌های آتش‌نشانی - مشکی

  • در این مرحله‌ی بررسی رنگ کپسول‌های آتش‌نشانی، نوبت آن رسیده که به رنگ آبی بپردازیم. این مدل از خاموش‌کننده‌ها در جهت مقابله با آتش، عمدتا از پودر و گاز سود می‌برند. از آنجایی که کارایی کپسول‌های آتس‌نشانی آبی در مقایسه با انواع دیگر بسیار راحت‌تر است، دارای طرفداران بیشتری نیز می‌باشد. البته باید همواره به این نکته توجه داشت که هر مدل از کپسول‌ها با توجه به موادی که در خود جای‌ داده‌اند کارایی متفاوتی نیز دارند. پس بهتر است که در هنگام مواجهه با حریق ابتدا علت را بررسی کرده سپس خاموش کننده‌ی مناسب با آن را انتخاب کنیم. به هر شکل کپسول‌های آتش نشانی آبی در اندازه‌های مختلفی طراحی شده‌اند و می‌توانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
  • رنگ بعدی که در بررسی کپسول‌های آتش‌نشانی به آن خواهیم پرداخت رنگ زرد می‌باشد. این مدل که در بردارنده‌ی کف یا فوم می‌باشد، اخیرا بنا به یک سری دلایل فنی، کارایی خود را به نسبت قبل از دست داده‌اند. عملکرد این مدل به گونه‌ایست که کف یا فوم را با شتاب به سمت آتش پرتاب کرده و به جهت جلوگیری از ترکیب آتش با اکسیژن، حریق را خفه کرده و یا از شدت آن می‌کاهد.
  • در پایان مبحث بررسی رنگ کپسول‌های آتش نشانی باید به رنگ قرمز اشاره کنیم. در ساخت خاموش‌کننده‌های قرمز رنگ که رایج ترین مدل را در میان انواع دیگر شامل می‌شوند، از آب و گاز استفاده شده است.

بررسی رنگ های مختلف کپسول‌های آتش‌نشانی

امید است که با مطالعه‌ی مطلب فوق از این پس بتوانید در صورت بروز آتش‌سوزی با انتخاب رنگ درست، اطفاء حریق موفقیت‌آمیزی را انجام دهید.

نوشتن دیدگاه