کپسول هالوژنه چیست

کپسول های آتش نشانی با توجه به مواد تشکیل دهنده یا همان مواد خاموش کننده ای که در آنها موجود است دسته بندی می شوند. یکی از انواع کپسول های آتش نشانی کپسول هالوژنه نام دارد که در ادامه این مطلب به صورت مختصر راجع به آن توضیحاتی خواهیم داد.

کپسول هالوژنه

کپسول هالوژنه نوعی کپسول اطفاء حریق است که در آن از ترکیبات و گازهای مختلف به خصوص از انواع هالوژن ‌های غیرسمی به عنوان خاموش کننده آتش استفاده می کنند. هر کپسول هالوژنه محتوی ترکیبی از گازهای ید یا کلر، فلور و برم است ولی این گازها در کنار هم نه تنها باعث خاموش کردن آتش نمی شوند بلکه خود قابل اشتعال هم هستند. برای حل این مشکل اتم های هالوژن را به این ترکیب اضافه می‌ کنند تا به آن خاصیت خاموش کنندگی آتش و اطفاء حریق بدهند.
پرکاربردترین ترکیبات هالوژنی که در کپسول های هالوژنه امروزی مورد استفاده قرار می گیرند شامل گاز هالون ۱۲۱۱ با ترکیب شیمیایی CBr CLF2 و گاز هالون ۱۳۰۱ با ترکیب شیمیایی CBrF3 است. هرکدام از این اعداد چهار یا پنج رقمی که برای معرفی یک ترکیب هالوژنی می‌آیند دارای معنی زیر است:

  • عدد اول از سمت چپ نشان دهنده تعداد اتم های کربن است.
  • عدد دوم از سمت چپ نشان دهنده تعداد اتم های فلور است‌.
  • عدد سوم از سمت چپ نشان دهنده تعداد اتم های کلر است.
  • عدد چهارم نشان دهنده تعداد اتم های برم است.
  • عدد پنجم هم اگر وجود داشته باشد نشان دهنده تعداد اتم های ید است.

کپسول هالوژنه

نحوه عملکرد کپسول هالوژنه

همانطور که از نام این کپسول پیداست دارای ترکیبات هالوژنی است که به خاموش کردن آتش و جلوگیری از پیشرفت آن کمک می کند. این ترکیبات که در کپسول های هالوژنه وجود دارند باعث اختلال در ترکیب شیمیایی آتش شده و آن را سرکوب می‌کنند؛ علاوه بر آن هیچ گونه تأثیری مثل خوردگی روی وسایل هم از خود برجای نمی گذارند. از همین جهت از کپسول های هالوژنه برای خاموش کردن آتش‌سوزی در محل‌هایی که در آنها ابزار الکتریکی وجود دارد استفاده می کنند.

کلام آخر:

در گذشته ترکیبات هالوژنی که در کپسول های هالوژن مورد استفاده قرار می‌گرفتند سمی و برای محیط زیست و به خصوص لایه اوزون مضر بودند ولی امروزه از ترکیبات هالوژنی استفاده می شود که دوستدار طبیعت بوده و همچنین کارایی بهتری نسبت به ترکیبات هالوژنی قدیمی دارند.

نوشتن دیدگاه